Perspektywy
Perspektywa krótkoterminowa (stan perspektywy na 25.05.2022 r.)
EBITDA powtarzalna: perspektywa na 2022 rok
Nakłady inwestycyjne: perspektywa na 2022 rok
Perspektywa 2022 vs 2021 |
Główne czynniki | |
Energetyka Konwencjonalna |
|
|
Źródła niskoemisyjne |
|
|
Ciepłownictwo |
|
|
Energetyka Odnawialna |
|
|
Obrót |
|
|
Dystrybucja |
|
Poniższe tabele prezentują aspekty wpływające na rozwój działalności Grupy PGE w perspektywie średnioterminowej
GŁÓWNE KIERUNKI ZMIAN | POTENCJALNY WPŁYW NA GK PGE | |
Otoczenie makroEkon. – świat |
|
|
Otoczenie makroekon.– Polska |
|
|
Trendy na rynkach energii elektr. i paliw |
|
|
*(na podstawie SPRAWOZDANIA ZARZĄDU z działalności PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. oraz Grupy Kapitałowej PGE za rok 2021
GŁÓWNE KIERUNKI ZMIAN | POTENCJALNY WPŁYW NA GK PGE | |
Rozwój nowych technologii |
|
|
*(na podstawie SPRAWOZDANIA ZARZĄDU z działalności PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. oraz Grupy Kapitałowej PGE za rok 2021
Otoczenie
Oczekiwania społeczne definiują wizję dla energetyki
W ciągu ostatnich lat nastąpiły głębokie zmiany w sektorze energetycznym. Oczekiwania społeczne nakierowane są obecnie na energię produkowaną w sposób przyjazny dla środowiska oraz rozwiązania dopasowane do potrzeb klientów i dające poczucie niezależności. Główne trendy definiujące przyszłość sektora to Dekarbonizacja, Decentralizacja, Konkurencja. Pojawiły się zmiany regulacyjne zacieśniające politykę środowiskową Unii Europejskiej, zakładające osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 r. Wraz ze zmianami społecznymi i regulacyjnymi zmieniła się również polityka banków i inwestorów w zakresie finansowania projektów w energetyce. Obecnie fundusze są ukierunkowane na inwestycje w zeroemisyjne źródła wytwórcze oraz infrastrukturę sieciową.
Transformacja energetyczna jest elementem modelu gospodarczego
Powiązanie polityki fiskalnej i inwestycyjnej z celami środowiskowymi
- Ukierunkowanie funduszy na inwestycje w zeroemisyjne źródła wytwórcze i infrastrukturę sieciową
- Ograniczanie dostępności finansowania dla energetyki opartej na paliwach kopalnych
- Dążenie firm i miast do zrównoważonego rozwoju
Zmiany w otoczeniu to nie tylko zagrożenie i wyzwanie dla sektora, ale także szansa na impuls inwestycyjny dla gospodarki dzięki budowie nowych źródeł wytwórczych oraz modernizacji infrastruktury energetycznej. Transformacja sektora energetycznego powinna przełożyć się na rozwój gospodarczy, zrównoważony wzrost dla firm i miast, a także na sprawiedliwą transformację regionów związanych do tej pory z wydobyciem węgla. Transformacja energetyczna staje się elementem modelu gospodarczego. Inwestycje Grupy PGE skupiać się będą na energetyce odnawialnej, transformacji ciepłownictwa i infrastrukturze sieciowej. Łączne planowane nakłady inwestycyjne w latach 2021-2030 wyniosą 75 mld PLN z czego ok. 50% przypada na rozwój odnawialnych źródeł energii (morskie i lądowe farmy wiatrowe, fotowoltaika, zeroemisyjne źródła kogeneracyjne).
Rozwój gospodarczy
Impuls inwestycyjny dzięki modernizacji infrastruktury energetycznej
Sprawiedliwa transformacja
Tworzenie szansy dla regionów poprzemysłowych na wypracowanie nowych specjalizacji
Niezależność
Wykorzystanie odnawialnych zasobów energetycznych oraz magazynów energii
Wyzwania dla firm energetycznych
Dostosowanie organizacji do konkurowania w nowym otoczeniu
Zmiany w otoczeniu to nie tylko zagrożenie i wyzwanie dla sektora, ale także szansa na impuls inwestycyjny dla gospodarki dzięki budowie nowych źródeł wytwórczych oraz modernizacji infrastruktury energetycznej. Transformacja sektora energetycznego powinna przełożyć się na rozwój gospodarczy, zrównoważony wzrost dla firm i miast, a także na sprawiedliwą transformację regionów związanych do tej pory z wydobyciem węgla. Transformacja energetyczna staje się elementem modelu gospodarczego. Inwestycje Grupy PGE skupiać się będą na energetyce odnawialnej, transformacji ciepłownictwa i infrastrukturze sieciowej. Łączne planowane nakłady inwestycyjne w latach 2021-2030 wyniosą 75 mld PLN z czego ok. 50% przypada na rozwój odnawialnych źródeł energii (morskie i lądowe farmy wiatrowe, fotowoltaika, zeroemisyjne źródła kogeneracyjne).
Kierunek jest nieunikniony. Polska energetyka potrzebuje lidera zmian.
PGE chce odegrać rolę lidera transformacji i modernizacji sektora energetycznego w Polsce oraz wspierać budowanie otoczenia rynkowego sprzyjającego transformacji energetycznej. Grupa PGE jest gotowa do przeprowadzenia procesów transformacji sektora i przygotowania konwencjonalnej podstawy systemu elektroenergetycznego do funkcjonowania w nowej strukturze właścicielskiej. Jako lider transformacji PGE deklaruje zmniejszenie swojego oddziaływania na środowisko naturalne poprzez osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 r. Trwałe obniżenie emisyjności planowane jest poprzez zmianę technologii wytwarzania, rozbudowę portfela OZE, a także umożliwienie klientom udziału w transformacji energetycznej dzięki atrakcyjnym ofertom produktowym. Spółka będzie pionierem rozwoju i eksploatacji morskiej energetyki wiatrowej.
Otoczenie rynkowe
Ceny energii elektrycznej – rynek krajowy
RYNEK DNIA NASTĘPNEGO (RDN)
Rynek/miara | Jedn. | IV kw. 2021 | IV kw. 2020 | Zmiana % | 2021 | 2020 | Zmiana % |
RDN – średnia cena | PLN/MWh | 617 | 246 | 151% | 398 | 209 | 90% |
RDN – wolumen obrotu | TWh | 7,73 | 7,62 | 1% | 31,06 | 28,73 | 8% |
Analiza – wybrane czynniki cenotwórcze wpływające na notowania RDN
Czynnik | Jedn. | IV kw. 2021 | IV kw. 2020 | Zmiana % | 2021 | 2020 | Zmiana % |
Uprawnienia CO2 | EUR/t | 68,16 | 26,59 | 156% | 53,87 | 24,14 | 123% |
Węgiel kamienny PSCMI1 | PLN/GJ | 11,35 | 11,82 | -4% | 11,42 | 11,91 | -4% |
Generacja wiatrowa KSE | TWh | 4,97 | 4,09 | 22% | 14,23 | 14,17 | 0% |
Wskaźnik: generacja wiatrowa/zużycie KSE | % | 11% | 9% | 8% | 9% | ||
Wskaźnik: wymiana zagraniczna/zużycie KSE | % | – | 7% | 0% | 8% |
W IV kwartale 2021 roku średnia cena energii na Rynku Dnia Następnego (RDN) wyniosła 617 PLN/MWh i była o 151% wyższa od średniej ceny (246 PLN/MWh) notowanej w poprzednim roku. Wzrost cen energii związany był głównie z niższym o 4,4 TWh w stosunku do IV kwartału 2020 roku importem netto. Do wzrostu cen przyczyniło się również wyższe o 1,2 TWh w porównaniu do poprzedniego roku zapotrzebowanie na energię elektryczną oraz wysokie ceny CO2.
W całym 2021 roku średnia cena na RDN ukształtowała się na poziomie 398 PLN/MWh, tj. o 90% powyżej średniej ceny (209 PLN/MWh) notowanej w trakcie poprzedniego roku. Wzrost cen związany był z sytuacją na rynkach produktów powiązanych – średnia cena uprawnień do emisji CO2 w 2021 roku była wyższa o 123% r/r i wyniosła 53,87 EUR/t. Średni poziom Polskiego Indeksu Rynku Węgla Energetycznego (PSCMI1) w 2021 roku kształtował się na poziomie 11,42 PLN/GJ, tj. o 4% r/r niższym. Presję na wzrost cen wywierał natomiast niższy o 94% r/r wolumen importu netto. Czynnikiem wpływającym na poziom cen był również wzrost zapotrzebowania o 8,9 TWh r/r.
Rynek transakcji terminowych (RTT)
Rynek/miara | Jedn. | IV kw. 2021 | IV kw. 2020 | Zmiana % | 2021 | 2020 | Zmiana % |
BASE Y+1 – średnia cena | PLN/MWh | 515 | 227 | 127% | 385 | 232 | 66% |
BASE Y+1 – wolumen obrotu | TWh | 28,35 | 29,09 | -3% | 104,44 | 126,75 | -18% |
PEAK5 Y+1 – średnia cena | PLN/MWh | 567 | 261 | 117% | 428 | 272 | 57% |
PEAK5 Y+1 – wolumen obrotu | TWh | 3,48 | 4,00 | -13% | 12,38 | 14,07 | -12% |
Ceny energii na rynku terminowym kształtowane są przez podobny zestaw czynników fundamentalnych, jak ceny na RDN opisane w poprzednim paragrafie. Obserwowany wzrost cen produktu bazowego r/r dla całego roku związany był ze wzrostem zapotrzebowania na energię elektryczną oraz bardzo wysokimi cenami CO2.
1 Średniomiesięczny poziom indeksów dla kontraktów terminowych na rok następny (Y+1), typu pasmo i szczyt, ważony wolumenem obrotu.
Ceny energii elektrycznej – rynek międzynarodowy
Rynek hurtowy (porównanie rynków dnia następnego)
Wykres: Porównanie średnich cen energii elektrycznej na rynku polskim oraz rynkach ościennych w IV kwartale 2021 roku (ceny w PLN/MWh, średni kurs EUR 4,62).
Źródło: TGE, EEX, Nordpool
Wykres: Porównanie średnich cen energii elektrycznej na rynku polskim oraz rynkach ościennych w 2021 roku (ceny w PLN/MWh, średni kurs EUR 4,56 PLN).
Źródło: TGE, EEX, Nordpool
Źródło: TGE, EEX, Nordpool
W IV kwartale 2021 roku zmiana cen r/r na rynkach ościennych kształtowała się w przedziale 444-651 PLN/MWh (tj. wzrost o ok. 302-370%), natomiast w Polsce odnotowano wzrost średniego poziomu cen w mniejszym stopniu, o 371 PLN/MWh r/r (wzrost o ok. 151%). Niska korelacja cen energii wynika z różnic w miksie technologicznym (udział odnawialnych źródeł energii) oraz z sytuacji na rynkach produktów powiązanych. Cena węgla kamiennego w portach ARA wzrosła o 191% r/r podczas gdy krajowy indeks cen miałów energetycznych PSCMI-1 spadł w tym samym czasie o 4%.
Źródło: ARP, Bloomberg (API21MON OECM Index), opracowanie własne.
1 Porównanie ma charakter ilustracyjny. Indeksy ARA i PSCMI-1 różnią się metodologią: m.in. indeks ARA zawiera koszty ubezpieczenia i dostawy. PSCMI-1 – jest indeksem typu loco kopalnia, bez kosztów ubezpieczenia oraz kosztów dostawy. Inne są także standardy kaloryczności (ARA – 25,12 GJ/t vs. kaloryczność PSCMI-1 w przedziale 20-24 GJ/t). Ilustracja ma na celu porównanie trendu a nie absolutnego poziomu. Na potrzeby ilustracji indeks ARA przeliczony z USD/t na PLN/GJ.
W ujęciu rocznym zanotowano wzrosty średnich cen energii na rynkach ościennych w przedziale 254-306 PLN/MWh r/r (tj. o ok. 221-226%), podczas gdy średnia cena w Polsce wzrosła o 189 PLN/MWh r/r (ok. 90%). Rozpiętość cenowa pomiędzy Polską a sąsiednimi państwami wynikała w dużej mierze z różnic w realizowanych cenach węgla oraz gazu ziemnego w kraju i zagranicą.
Wymiana handlowa
Miesięczne handlowe wolumeny importu, eksportu oraz saldo wymiany zagranicznej w latach 2020-2021.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych PSE S.A.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych PSE S.A.
W IV kwartale 2021 roku Polska była eksporterem netto energii elektrycznej, a saldo wymiany handlowej wyniosło -1,4 TWh (import 3,8 TWh, eksport 5,2 TWh) i było niższe r/r o 4,4 TWh. Największy wpływ na saldo wymiany handlowej miał eksport głównie do Czech i Słowacji oraz import z Niemiec, Szwecji oraz Litwy.
W 2021 roku saldo wymiany handlowej wyniosło 0,8 TWh (import 15,1 TWh, eksport 14,3 TWh) i było niższe r/r o 12,4 TWh (tj. o ok. 94% r/r). Największy wpływ na saldo wymiany handlowej miał eksport głównie do Czech i Słowacji oraz import z Niemiec, Szwecji, Litwy i Ukrainy.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PSE S.A.
Wzrost światowych cen paliw (które przekładają się na wzrost kosztów produkcji energii elektrycznej z gazu ziemnego i węgla kamiennego) oraz dodatkowo niższa wietrzność przełożyły się na wzrost cen energii w krajach sąsiednich, co w efekcie ograniczyło import energii do Polski.
Rynek detaliczny
Zróżnicowanie cen energii elektrycznej dla odbiorców detalicznych w UE zależy zarówno od poziomu cen hurtowych energii elektrycznej, jak i od systemu fiskalnego, mechanizmów regulacji oraz systemów wsparcia w poszczególnych państwach. W I półroczu 2021 roku dodatkowe obciążenia (ponad cenę sprzedaży i koszt dystrybucji energii elektrycznej) dla odbiorcy indywidualnego w Polsce stanowiły 41% ceny energii elektrycznej, w porównaniu do średniej dla UE wynoszącej 39%. W Danii i Niemczech udział narzutów w cenie energii elektrycznej przekraczał 50%.
Wykres: Porównanie średnich cen energii elektrycznej dla odbiorców indywidualnych w wybranych krajach UE w I półroczu 2021 roku (ceny w PLN/MWh, średni kurs EUR 4,47 PLN).
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Eurostatu.
2 Wymiana równoległa – wymiana pomiędzy zsynchronizowanymi systemami na granicach z Niemcami, Czechami i Słowacją.
3 Dane Eurostatu dot. rynku detalicznego publikowane są w okresach półrocznych.
Ceny praw majątkowych
W IV kwartale 2021 roku średnia cena zielonych certyfikatów (indeks TGEozea) osiągnęła poziom 273 PLN/MWh i była o 94% wyższa w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego roku. Obowiązek umorzeń zielonych certyfikatów w porównaniu z rokiem 2020 (19,5%) nie zmienił się w roku 2021. Średnia cena zielonych certyfikatów w 2021 roku wyniosła 192 PLN/MWh i była o 39% wyższa w porównaniu do 2020 roku. Zakończony w 2020 roku 15- letni okres wsparcia dla pierwszych instalacji, które weszły do systemu w 2005 roku oraz niższa wietrzność w 2021 roku poskutkowały zmniejszoną podażą PM na rynku, w konsekwencji doprowadziło do wzrostu cen.
Wykres: Średnie miesięczne ceny zielonych praw majątkowych (TGEozea).
Źródło: Opracowanie własne w oparciu o notowania TGE.
Ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla
Notowania uprawnień EUAs (European Union Allowances) są jednym z kluczowych czynników determinujących wyniki finansowe Grupy PGE. Instalacje emitujące CO2 w procesie produkcji energii elektrycznej lub ciepła ponoszą koszty związane z zakupem uprawnień EUA na pokrycie deficytu (czyli różnicy między emisją CO2 w jednostkach wytwórczych Grupy PGE a darmowymi przydziałami otrzymywanymi w ramach tzw. derogacji, zgodnie z realizacją Krajowego Planu Inwestycyjnego). Przy czym ostatnie bezpłatne przydziały uprawnień były przewidziane za realizację zadań inwestycyjnych planowanych na 2019 rok. Oznacza to, że bezpłatny przydział uprawnień dla wytwarzania energii elektrycznej wedle obecnie stosowanej metody zakończył się wraz z wpływem przydziałów za 2019 rok.
Ceny uprawnień do emisji CO2 po gwałtownym załamaniu wywołanym wybuchem pandemii w połowie marca 2020 roku zaczęły się odbudowywać aż do gwałtownego wzrostu, który rozpoczął się w listopadzie 2020 roku. W IV kwartale 2021 roku średnia ważona notowań instrumentu EUA DEC 21 wyniosła 68,16 EUR/t i była znacząco wyższa (+156%) od średniej ceny 26,59 EUR/t instrumentu EUA DEC 20 obserwowanej w analogicznym okresie poprzedniego roku. W całym 2021 roku średnia ważona notowań instrumentu EUA DEC 21 wyniosła 53,87 EUR/t i była o 123% r/r wyższa od średniej ceny 24,14 EUR/t instrumentu EUA DEC 20 w poprzednim roku.
Przydział darmowych uprawnień do emisji CO2
Przydziały darmowych uprawnień do emisji CO2 na produkcję ciepła na 2020 rok Grupa otrzymała 23 kwietnia 2021 roku, po weryfikacji sprawozdań rzeczowo-finansowych z inwestycji ujętych w Krajowym Planie Inwestycyjnym. Od 2020 roku nie są przyznawane przydziały dla wytwórców energii elektrycznej.
7 lipca 2021 roku Minister właściwy do spraw klimatu ogłosił wykaz instalacji wraz z ostateczną liczbą uprawnień do emisji CO2 przydzieloną na produkcję ciepła na lata 2021-2025, zgodnie z Ustawą z 12 czerwca 2015 roku o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Publikacja tego wykazu jest ostatnim etapem procesu określania przydziału uprawnień do emisji na podstawie raportów dotyczących danych podstawowych, przedłożonych przez prowadzących instalacje do 30 czerwca 2019 roku. Dane wyjściowe do określenia przydziału w ww. wykazie pochodziły z okresu 2014-2018.
Publikacja wykazu kończy proces określania ostatecznej liczby uprawnień do emisji przydzielonej instalacji zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/331 z 19 grudnia 2018 roku w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.
Opublikowana, ostateczna liczba uprawnień do emisji podlega dostosowaniu na podstawie średniej wielkości produkcji z dwóch lat poprzedzających rok, na który będą wydane uprawnienia do emisji. Dane o wielkości produkcji są przekazywane przez prowadzących instalacje do 31 marca każdego roku poczynając od roku 2021 w raportach na temat poziomu działalności (raport ALC). Na podstawie tych danych przydziały uprawnień do emisji podlegają zmniejszeniu albo są zwiększane, jeśli średnia wielkość produkcji ciepła z dwóch lat przekroczy próg ±15% (po przekroczeniu tego progu w kolejnych latach próg będzie ±5 p.p. powyżej 15%). Na tej podstawie zostanie ustalona ostateczna liczba uprawnień do emisji dla instalacji. Dostosowanie będzie odbywało się corocznie na zasadach określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1 842 z 31 października 2019 roku.
12 października 2021 roku zostały wydane uprawnienia do emisji na rachunki instalacji w rejestrze Unii, zgodnie z ogłoszeniem Ministra ds. Klimatu i Środowiska w Biuletynie Informacji Publicznej. Wydanie to dotyczy ostatecznej rocznej liczby uprawnień do emisji przydzielonych na rok 2021, wynikających z wniosku przedłożonego w roku 2019 i zatwierdzonych przez Komisję Europejską w czerwcu 2021 roku przy założeniu braku zmian, wynikających z przedłożonych do końca marca 2021 roku raportów ALC. Bieżące wydanie uprawnień do emisji nie obejmuje dostosowania przydziału uprawnień do emisji w zakresie dodatkowej liczby przydzielonych uprawnień do emisji. W przypadku instalacji, w których nastąpiło zmniejszenie przydziału uprawnień do emisji, z uwagi na zmianę poziomu działalności, takie wydanie zostało wstrzymane. Dostosowana ostateczna roczna liczba uprawnień do emisji dla instalacji ustalona w następstwie dostosowania przydziału uprawnień do emisji zostanie wydana niezwłocznie po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską.
Emisja CO2 w porównaniu do przydziału uprawnień do emisji CO2 na 2021 rok (tony).
Produkt | Emisja CO2 w 2021 roku* | Przydział uprawnień do emisji CO2 na 2021 rok* |
Energia elektryczna i cieplna | 70 746 382 | 638 274 |
Otoczenie konkurencyjne
Osobno wyróżnić należy też sektor ciepłowniczy, w ramach którego Grupa PGE jest obecna w obszarze wytwarzania, dystrybucji i sprzedaży ciepła.
Do najważniejszych uczestników rynku energii elektrycznej w Polsce zaliczyć należy cztery ogólnopolskie, zintegrowane pionowo koncerny elektroenergetyczne. Zaliczają się do nich PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., TAURON Polska Energia S.A., ENEA S.A. oraz ENERGA S.A., przejęta przez PKN Orlen S.A. (Orlen) w 2020 roku.
Grupa PGE jest niekwestionowanym liderem rynkowym w segmencie wytwarzania energii elektrycznej z ok. 43% udziałem. Grupa wytwarza więcej energii elektrycznej niż wszyscy inni znaczący uczestnicy skonsolidowanego rynku łącznie, dysponując jednocześnie największymi mocami osiągalnymi, zarówno konwencjonalnymi, jak i odnawialnymi. Oprócz zintegrowanych koncernów elektroenergetycznych do liczących się rynkowo producentów zaliczają się PKN Orlen S.A. (PKN Orlen), ZE PAK S.A. (ZE PAK) oraz PGNiG TERMIKA S.A. (PGNiG). Przy czym produkcja ZE PAK opiera się o elektrownie systemowe, a w PKN Orlen i PGNiG o jednostki kogeneracyjne wytwarzające energię elektryczną wraz z ciepłem.
W 2021 roku 54% energii elektrycznej w kraju wytworzone zostało z węgla kamiennego – i jest to kluczowe paliwo konkurentów GK PGE. Ze spalania węgla brunatnego pochodziło 26% energii elektrycznej wyprodukowanej w Polsce. Oprócz Grupy PGE podmiotem, który bazuje na wytwarzaniu energii elektrycznej z tego surowca jest ZE PAK. Udział elektrowni wiatrowych i źródeł gazowych w produkcji energii wyniósł po ok. 8%. Wykorzystanie pozostałych źródeł energii ma relatywnie mniejsze znaczenie z punktu widzenia KSE.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji publikowanych przez spółki oraz ARE.
Rynek produkcji energii ze źródeł odnawialnych jest rynkiem znacznie bardziej rozproszonym od rynku związanego z wytwarzaniem konwencjonalnym. W minionym roku w Polsce najbardziej dynamicznie rozwijała się fotowoltaika. Technologia ta posiadała na koniec grudnia 2021 roku największą moc zainstalowaną wśród źródeł OZE – 7,7 GW, przy czym zdecydowaną większość instalacji (5,9 GW) należała do ponad 800 tys. prosumentów. Rozwój fotowoltaiki jest jednym z elementów planu inwestycyjnego Grupy PGE, który zakłada zbudowanie do 2030 roku instalacji o łącznej mocy ok. 3 GW. Do tej pory PGE Energia Odnawialna S.A. zabezpieczyła na ten cel ok. 3 tys. ha gruntów, na których mogą powstać farmy o mocy ponad 2 GW. Ponadto w 2021 roku spółka uzyskała pozwolenia na realizację nowych projektów o łącznej mocy blisko 200 MW. GK PGE pozostaje podmiotem o najwyższej mocy zainstalowanej w elektrowniach wiatrowych – 688 MW i posiada ok. 10% udziału w ogólnej mocy zainstalowanej elektrowni wiatrowych w Polsce. Innymi liczącymi się operatorami farm wiatrowych są EDP Renewables Polska sp. z o.o., TAURON Ekoenergia sp. z o.o. oraz PKN Orlen S.A.
Nowym segmentem OZE powstającym w Polsce są farmy wiatrowe na morzu. W pierwszej fazie systemu wsparcie przyznawane jest w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez Prezesa URE a od 2025 roku projekty budowy farm morskich zaczną uczestniczyć w systemie aukcyjnym. W 2021 roku Prezes URE przyznał prawo do wsparcia dla dwóch projektów farm morskich o łącznej mocy 2,5 GW realizowanych wspólnie przez PGE i Ørsted (JO 50/50). Do uzyskania wsparcia wymagane jest jeszcze potwierdzenie przez Komisję Europejską zgodności z rynkiem wewnętrznym pomocy publicznej przyznanej wytwórcy.
Wzrost rynkowych cen energii umożliwia rozwój inwestycji OZE również poza systemem wsparcia, na podstawie długoterminowych umów sprzedaży (PPA).
W obszarze dystrybucji występuje geograficzny podział kraju, a na rynku obecnych jest czterech dużych operatorów systemu dystrybucyjnego , którzy zostali zobligowani do rozdzielenia działalności dystrybucyjnej od pozostałej działalności biznesowej: PGE Dystrybucja S.A., TAURON Dystrybucja S.A., Enea Operator sp. z o.o. oraz Energa-Operator S.A.
Oprócz wspomnianych grup energetycznych istotnymi podmiotami są Stoen Operator sp. z o.o. (spółka z grupy E.ON, poprzednio innogy Stoen Operator sp. z o.o.), odpowiadający za dystrybucję energii elektrycznej na terenie m.st. Warszawy, a także PKP Energetyka S.A. obsługująca kolejową sieć elektryczną na terenie całego kraju.
Historyczne ustalenie obszarów dystrybucyjnych ma istotny wpływ na warunki operacyjne prowadzonej działalności, przy czym ta specyfika ma swoje odzwierciedlenie w zatwierdzanych przez Prezesa URE taryfach dystrybucyjnych. Grupa PGE operuje na obszarze słabiej zurbanizowanym i zindustrializowanym, co przekłada się na fakt, iż na obszarze ok. 130 tys. km2 Grupa obsługuje ponad 5,5 mln klientów, natomiast TAURON porównywalną liczbę klientów obsługuje na obszarze blisko dwa razy mniejszym, dystrybuując jednocześnie większą ilość energii.
Wykres: Podział Polski na obszary działania głównych operatorów systemu dystrybucyjnego.
Źródło: Opracowanie własne.
Wykres: Udział poszczególnych grup energetycznych w wolumenie dystrybuowanej energii elektrycznej w 2020 roku oraz w sprzedaży energii elektrycznej do odbiorców końcowych po 3 kwartałach. 2021 roku.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji publikowanych przez spółki oraz ARE i URE.
W segmencie sprzedaży detalicznej, obejmującym sprzedaż do odbiorców końcowych – zarówno odbiorców indywidualnych, małych i średnich przedsiębiorstw, jak i dużych przedsiębiorstw przemysłowych, większość sprzedaży realizowana jest przez cztery największe grupy energetyczne oraz E.ON Polska S.A. (wcześniej innogy Polska S.A.). Liderami pozostają Grupa PGE oraz TAURON, koncentrując wspólnie ponad 50% rynku. Zarówno PGE, jak i TAURON sprzedają energię elektryczną do ponad 5 mln klientów. Pomimo coraz większej liczby konkurentów w segmencie, w tym przedsiębiorstw dla których energia elektryczna nie jest podstawowym produktem, udział firm spoza czterech największych polskich grup jest nadal niewielki. Liderzy skupiają ponad 80% rynku. Oprócz nich istotną rolę zachowuje E.ON Polska S.A., bazująca na sprzedaży powiązanej ze świadczoną przez grupę rolą dystrybutora na terenie Warszawy, a także PKP Energetyka S.A.
Rynek produkcji ciepła sieciowego w Polsce jest rynkiem mocno rozproszonym, na którym czterech czołowych producentów odpowiada za mniej niż 40% krajowej produkcji. Grupa PGE jest niekwestionowanym liderem również tego rynku z udziałem na poziomie ok. 20%. Rynek ten jednak ma charakter lokalny i nosi cechy monopolu naturalnego, a ceny ciepła ustalane są w trybie administracyjnym – tj. taryfy na sprzedaż ciepła są zatwierdzane przez Prezesa URE. Dominujący wytwórcy swoją produkcję koncentrują w różnych ośrodkach miejskich, w związku z czym konkurencja sektora jest ograniczona i ma charakter lokalny. Oprócz Grupy PGE najważniejszymi wytwórcami ciepła są PGNiG (koncentracja wytwarzania głównie w aglomeracji warszawskiej) oraz Grupa Veolia (aglomeracja poznańska, Łódź).
Profile grup energetycznych
Podział sektora elektroenergetycznego na segmenty znajduje swoje odzwierciedlenie w segmentach działalności poszczególnych grup energetycznych. W odróżnieniu od pozostałych grup energetycznych w Polsce, wśród których dominującą rolę w tworzeniu wyniku EBITDA odgrywa segment dystrybucji energii elektrycznej, GK PGE jest grupą, w której znaczącym źródłem zysku operacyjnego jest segment wytwarzania. Wpływ na taki odmienny profil Grupy ma zarówno ekonomika, jak i skala działalności Grupy w segmencie wytwarzania, pomimo że Grupa PGE pozostaje drugim pod względem wolumenowym dystrybutorem energii elektrycznej w kraju. Pozwala to na optymalne wykorzystanie własnych kompetencji i pojawiających się szans w obszarze wytwarzania (zarówno konwencjonalnego, jak i odnawialnego) oraz hurtowego handlu energią elektryczną, przy jednoczesnym wysokim i stabilnym poziomie EBITDA z działalności regulowanej.
Wraz z dokonanymi przejęciami przez ENEA kopalni Bogdanka oraz Elektrowni Połaniec i uruchomieniem nowego bloku Elektrowni Kozienice grupa ta zwiększyła udział EBITDA z segmentu wytwarzania. Przybliżyło to grupę ENEA do profilu Grupy PGE.
Charakterystycznym dla wszystkich grup jest relatywnie mały udział sprzedaży detalicznej w tworzeniu wyniku operacyjnego, na co wpływ ma poziom marżowości sprzedaży, będący wynikiem znacznej konkurencji w segmencie.
Wykres: Profile polskich grup energetycznych (wielkość wykresu proporcjonalna do udziału w EBITDA za III kwartały 2021 roku poszczególnych segmentów działalności i wielkości łącznej EBITDA).
Otoczenie regulacyjne
Grupa PGE prowadzi działalność w otoczeniu o istotnym wpływie regulacji krajowych i zagranicznych. Poniżej zaprezentowane zostało zestawienie najbardziej istotnych rozstrzygnięć, do których doszło w 2021 roku, które mogą mieć wpływ na działalność GK PGE w kolejnych latach.
*(na podstawie SPRAWOZDANIA ZARZĄDU z działalności PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. oraz Grupy Kapitałowej PGE za rok 2021
Segmenty | Regulacja | Cele regulacji | Ostatnie rozstrzygnięcia | Kolejny etap | Wpływ na GK PGE |
---|---|---|---|---|---|
Europejski Zielony Ład/ Pakiet Fit for 55 | |||||
Dyrektywa 2003/87/WE ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w UE (dyrektywa ETS) i akty wykonawcze oraz delegowane.
Decyzja 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (decyzja MSR). |
Przeciwdziałanie zmianom klimatu.
Stworzenie poprzez odpowiedni sygnał cenowy CO2 zachęt inwestycyjnych do rozwijania źródeł niskoemisyjnych. |
14 lipca 2021 roku KE zaprezentowała projekt reformy dyrektywy ETS i decyzji MSR (odpowiednie wnioski legislacyjne). Komisją wiodącą w sprawie projektu reformy dyrektywy ETS w Parlamencie Europejskim jest komisja środowiskowa (ENVI), a posłem sprawozdawcą został Peter Liese (EPL, DE). Natomiast, komisją wiodącą ws. decyzji MSR jest komisja środowiskowa (ENVI), a posłem sprawozdawcą został Cyrus Engerer (S&D, MT). PE chce przeprowadzić głosowanie nad stanowiskiem do obu aktów legislacyjnych w II kwartale 2022 roku tak, żeby w drugiej połowie roku móc rozpocząć negocjacje z Radą oraz z KE nad ostatecznym kształtem porozumienia międzyinstytucjonalnego.
Osiągnięcie w Radzie porozumienia ogólnego dotyczącego rewizji dyrektywy ETS i decyzji MSR jest priorytetem dla obecnej prezydencji francuskiej. |
Wniosek legislacyjny jest procedowany zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą przez Parlament Europejski i Radę.
KE zakłada, że negocjacje na poziomie instytucji UE mogą potrwać do 2023 roku, tak aby w UE wyższe cele mogły być wdrażane od 2024 roku. Termin transpozycji zmian w dyrektywie ETS został zapisany w projekcie jako 31 grudnia 2023 roku. |
Poprawa konkurencyjności źródeł odnawialnych i w krótkiej perspektywie czasu jednostek gazowych, kosztem jednostek wytwórczych wykorzystujących paliwa wysokoemisyjne.
Wzrost kosztów operacyjnych konwencjonalnego wytwarzania energii elektrycznej. Możliwe uzyskanie bezpośredniego wsparcia inwestycyjnego od 2021 roku w ramach Funduszu Modernizacyjnego oraz Funduszu Innowacyjnego. Kolejna rewizja dyrektywy ETS i decyzji MSR spowoduje dalszy wzrost cen uprawnień do emisji. |
|
Dyrektywa 2018/2001
w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (dyrektywa OZE). |
Dostosowanie legislacji związanej ze zwiększaniem udziału energii odnawialnej w odniesieniu do nowego, wyższego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE w 2030 roku. | 14 lipca 2021 roku KE w ramach pakietu legislacyjnego Fit for 55 przedstawiła wniosek legislacyjny obejmujący projekt zmiany dyrektywy OZE. Proponuje on szereg środków, które mają umożliwić osiągnięcie wiążącego, wyższego celu udziału energii z odnawialnych źródeł w końcowym zużyciu energii brutto wynoszącego 40% w 2030 roku na poziomie UE. Komisją wiodącą w Parlamencie Europejskim jest komisja ITRE, a posłem sprawozdawcą został Markus Pieper (EPL, DE). |
Wniosek legislacyjny podlega dalszym pracom w Radzie oraz Parlamencie Europejskim.
Wniosek legislacyjny jest procedowany zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą przez Parlament Europejski i Radę. Jako datę transpozycji do prawa krajowego proponuje się 31 grudnia 2024 roku. |
Poprawa konkurencyjności niskoemisyjnych źródeł energii w porównaniu do energii ze źródeł wysokoemisyjnych.
Większy udział źródeł odnawialnych w polskim miksie energetycznym do 2030 roku. |
|
Dyrektywa 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej (dyrektywa EED). | Dostosowanie legislacji związanej z poprawą efektywności energetycznej w odniesieniu do nowego, wyższego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE w 2030 roku. | 14 lipca 2021 roku KE w ramach pakietu legislacyjnego Fit for 55 przedstawiła wniosek legislacyjny dotyczący projektu zmiany dyrektywy EED. Proponuje on szereg środków, które mają umożliwić osiągnięcie na poziomie UE wiążącego celu redukcji zużycia energii o co najmniej 9% w 2030 roku w porównaniu do roku 2020. Komisją wiodącą w Parlamencie Europejskim jest komisja ITRE, a posłem sprawozdawcą został Niels Fuglsang (S&D, DK). |
Wniosek legislacyjny podlega dalszym pracom w Radzie oraz Parlamencie Europejskim. Wniosek legislacyjny jest procedowany zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą przez Parlament Europejski i Radę.
Termin transpozycji dyrektywy do prawa krajowego nie został wskazany w opublikowanym projekcie. |
Poprawa konkurencyjności niskoemisyjnych źródeł energii w porównaniu do energii ze źródeł wysokoemisyjnych w szczególności w systemach ciepłowniczych.
Szybsze tempo wypierania kogeneracji węglowej z systemów ciepłowniczych w związku z wprowadzeniem nowego kryterium emisyjnego. Konieczność szerszego rozwijania źródeł odnawialnych w systemach ciepłowniczych. Wyższy współczynnik rocznych oszczędności energii finalnej będzie wpływać na zwiększenie obciążeń systemem świadectw efektywności energetycznej. |
|
Dyrektywa 2010/31/UE
w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (dyrektywa EPBD). |
Dostosowanie legislacji związanej z poprawą charakterystyki energetycznej budynków w UE w odniesieniu do celu neutralności klimatycznej do 2050 roku oraz do nowego, wyższego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE w 2030 roku. | 15 grudnia 2021 roku KE w ramach kolejnego etapu pakietu legislacyjnego Fit for 55 przedstawiła wniosek legislacyjny dotyczący projektu zmiany dyrektywy EPBD. Nowa dyrektywa ma przyczynić się do osiągnięcia do 2050 roku zeroemisyjności wszystkich budynków. KE zaproponowała szereg mechanizmów mających służyć poprawie charakterystyki energetycznej nowych i już zamieszkałych budynków, w tym modernizowanych. Posłem sprawozdawcą w ramach wiodącej komisji ITRE został Ciarán Cuffe (Zieloni, IR). |
Wniosek legislacyjny został skierowany do dalszych prac w Radzie oraz Parlamencie Europejskim.
Wniosek legislacyjny jest procedowany zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą przez Parlament Europejski i Radę. Termin transpozycji dyrektywy do prawa krajowego nie został wskazany w opublikowanym projekcie. |
Poprawa konkurencyjności odnawialnych źródeł energii jako źródła ciepła w budynkach.
Zmniejszenie zapotrzebowania budynków na ciepło w związku z poprawą ich charakterystyki energetycznej. Szybsze tempo wypierania wszystkich paliw kopalnych w sektorach ciepłownictwa, w tym systemowego. Potencjalne zahamowanie rozwoju istniejących systemów ciepłowniczych ze względu na proponowane wymogi dla nowych i modernizowanych budynków. |
|
Dyrektywa 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (dyrektywa ETD). | Dostosowanie legislacji związanej z opodatkowaniem produktów energetycznych i energii elektrycznej do nowego, wyższego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE w 2030 roku. | 14 lipca 2021 roku KE w ramach pakietu legislacyjnego Fit for 55 przedstawiła wniosek legislacyjny obejmujący projekt rewizji dyrektywy ETD. Komisją wiodącą w Parlamencie Europejskim jest Komisja Polityki Gospodarczej (ECON), a posłem sprawozdawcą został Johan van Overtveldt (EKR, BE). |
Wniosek legislacyjny podlega dalszym pracom w Radzie i Parlamencie Europejskim. Wniosek ten jest procedowany zgodnie ze szczególną procedurą prawodawczą (procedura konsultacji) przez Parlament Europejski i Radę.
Proponowany termin transpozycji dyrektywy to 1 stycznia 2023 roku. |
Podwyższenie minimalnych stawek opodatkowania produktów energetycznych. | |
Rozporządzenie w sprawie wspierania infrastruktury paliw alternatywnych (rozporządzenie AFIR). | Celem przyjęcia nowego rozporządzenia, które uchyla dyrektywę ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych jest zapewnienie szybszego rozwoju infrastruktury ładowania i wdrożenia celów w zakresie minimalnego rozmieszczenia stacji ładowania, w tym celów dotyczących odległości pomiędzy punktami ładowania w całej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). | 14 lipca 2021 roku KE w ramach pakietu legislacyjnego Fit for 55 przedstawiła wniosek legislacyjny obejmujący projekt rozporządzenia AFIR. Komisją wiodącą w Parlamencie Europejskim jest Komisja Transportu i Turystyki (TRAN), a posłem sprawozdawcą został Ismail Ertug (S&D, DE). | Wniosek legislacyjny podlega dalszym pracom w Radzie oraz Parlamencie Europejskim. | Konieczność przygotowania sieci elektroenergetycznej do realizacji obowiązków wynikających z rozporządzenia AFIR w obszarze dystrybucyjnym. | |
Rozporządzenie
w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (rewizja rozporządzenia TEN-E). |
Określenie wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej infrastruktury energetycznej i nowych kryteriów dla projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (PCI). |
Po publikacji przez KE w grudniu 2020 roku wniosku legislacyjnego dotyczącego rewizji rozporządzenia TEN-E, 11 czerwca 2021 roku na Radzie ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE) przyjęto podejście ogólne Rady, a 28 września 2021 roku komisja ITRE w PE zatwierdziła poprawki i mandat do rozpoczęcia trójstronnych negocjacji, ostatecznie przyjęte jako stanowisko negocjacyjne PE.
Trilogi pomiędzy PE, KE i Radą odbyły się 13 października, 25 października, 23 listopada oraz 14 grudnia 2021 roku, kiedy to osiągnięto wstępne porozumienie. W uzgodnionej w trilogach treści rozporządzenia znalazła się nowa kategoria infrastruktury radialnej na potrzeby morskich farm wiatrowych oraz nowe, w większym stopniu zliberalizowane kryteria dla projektów inteligentnych sieci elektroenergetycznych. |
Zatwierdzenie uzgodnionego porozumienia przez Radę i PE w I lub II kwartale 2022 roku, a następnie publikacja rozporządzenia w Dzienniku Urzędowym UE. | Określenie zasad realizacji PCI to potencjalna szansa dla niektórych inwestycji GK PGE, które będą mogły ubiegać się o status projektów PCI, mogących uzyskać wsparcie finansowe z instrumentu „Łącząc Europę”. | |
Regulacje dotyczące perspektywy finansowej na lata 2021-2027 oraz zrównoważonego finansowania | |||||
Rozporządzenie 2020/852 w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (rozporządzenie dot. taksonomii) i akt delegowany do tego rozporządzenia określający techniczne kryteria przesiewowe. |
Ułatwienie finansowania zrównoważonego wzrostu gospodarczego w UE.
|
21 kwietnia 2021 roku KE wstępnie przyjęła akt delegowany określający szczegółowe techniczne kryteria przesiewowe, na podstawie których dokonywana będzie ocena działalności ekonomicznej w celu stwierdzenia, czy dana działalność jest prowadzona w sposób zrównoważony pod względem środowiskowym. Akt ten nie zawiera technicznych kryteriów przesiewowych dla gazu oraz energii jądrowej.
4 czerwca 2021 roku KE opublikowała ww. akt delegowany w językach narodowych. W ustalonym terminie ani PE ani Rada nie zgłosiły sprzeciwu do tego aktu delegowanego. 6 lipca 2021 roku KE opublikowała akt delegowany pod art. 8 rozporządzenia dot. taksonomii określający zasady raportowania udziału w obrocie, CAPEX-ie i OPEX-ie działalności zrównoważonych pod względem środowiskowym. W ustalonym terminie ani PE ani Rada nie zgłosiły sprzeciwu do tego aktu delegowanego. 9 grudnia 2021 roku opublikowany został w Dzienniku Urzędowym UE akt delegowany określający szczegółowe techniczne kryteria przesiewowe, na podstawie których dokonywana będzie ocena działalności ekonomicznej w celu stwierdzenia, czy dana działalność jest prowadzona w sposób zrównoważony pod względem środowiskowym. Akt ten wszedł w życie 29 grudnia 2021 roku i jest stosowany od 1 stycznia 2022 roku. 10 grudnia 2021 roku opublikowany został w Dzienniku Urzędowym UE akt delegowany pod art. 8 rozporządzenia dot. taksonomii. Akt ten wszedł w życie 30 grudnia 2021 roku i jest stosowany od 1 stycznia 2022 roku. 2 lutego 2022 roku KE zaprezentowała akt delegowany określający szczegółowe techniczne kryteria przesiewowe w zakresie wykorzystania energii jądrowej i gazu. 9 marca 2022 roku KE oficjalnie przyjęła ten akt delegowany. |
Publikacja przez Platformę na rzecz zrównoważonego finansowania raportu odnośnie taksonomii działań szkodliwych i działań nie mających istotnego wpływu na środowisko, raportu odnośnie społecznej taksonomii oraz raportu odnośnie technicznych kryteriów przesiewowych dla kolejnych celów środowiskowych – I kwartał 2022 roku.
Upływ terminu na zgłoszenie sprzeciwu do aktu delegowanego dot. energii jądrowej i gazu – III/IV kwartał 2022 roku. |
Wpływ na dostępność oraz koszt środków finansowych pozyskiwanych przez spółki GK PGE na inwestycje. Bezpośredni wpływ na pozyskanie kapitału zewnętrznego dla inwestycji w kondensację i wysokosprawną kogenerację gazową, w zależności od określonych lokalizacji i spełnienia kryteriów określonych przez dodatkowy akt delegowany.
Obowiązek włączania do oświadczenia na temat informacji niefinansowych lub skonsolidowanego oświadczenia na temat informacji niefinansowych, informacji odnośnie udziału w obrocie, CAPEX-ie i OPEX-ie działalności zrównoważonych pod względem środowiskowym. |
|
Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie udzielania pomocy publicznej dla klimatu, ochrony środowiska i energii 2022 (CEEAG). | Określenie nowych zasad udzielania pomocy publicznej, dostosowanych do nowych celów redukcyjnych UE wynikających z przyjęcia Prawa klimatycznego. |
7 czerwca 2021 roku KE opublikowała projekt nowych wytycznych CEEAG, które mają zastąpić dotychczasowe wytyczne. Konsultacje publiczne trwały do 2 sierpnia 2021 roku.
20 października 2021 roku Parlament Europejski podjął rezolucję, w której zajął stanowisko względem zaproponowanego przez KE brzmienia wytycznych CEEAG. 21 grudnia 2021 roku wytyczne CEEAG zostały zatwierdzone przez Kolegium Komisarzy. 27 stycznia 2022 roku wytyczne CEEAG zostały formalnie przyjęte przez Komisję Europejską i weszły w życie. |
Zmiana warunków uzyskania pomocy publicznej w segmentach GK PGE. Część postanowień zaostrza kryteria uzyskania pomocy publicznej, inne doprecyzowują zasady jej uzyskania. | ||
Rewizja rozporządzenia nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 roku uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (rozporządzenie GBER). |
Rozporządzenie ma na celu ułatwienie państwom członkowskim wdrażania środków pomocy państwa bez konieczności dokonywania uprzedniego zgłoszenia, w obszarze:
|
6 października 2021 roku Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje publiczne projektu rewizji rozporządzenia GBER.
Projekt zmian rozszerza zbiór środków wyłączonych z obowiązku uprzedniego zgłoszenia oraz podnosi progi, powodujące obowiązek zgłoszenia w odniesieniu do środków na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią, gdy jest to obiektywnie uzasadnione. Ma on również na celu zapewnienie dodatkowej elastyczności, przez uwzględnienie wyższych poziomów intensywności pomocy, w szczególności gdy pomoc jest przyznawana w ramach procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji. Konsultacje zakończone zostały 8 grudnia 2021 roku. |
W I połowie 2022 roku odbędzie się spotkanie z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa (składającym się z ekspertów i Komisji Europejskiej). Będzie ono miało miejsce po analizie przez Komisję Europejską uwag otrzymanych podczas konsultacji publicznych. W połowie 2022 roku planowane jest przyjęcie rozporządzenia i jego publikacja. | Zmiana warunków notyfikowania pomocy publicznej w segmentach GK PGE. Część postanowień zaostrza kryteria uzyskania pomocy publicznej, inne doprecyzowują zasady jej uzyskania. |
*(na podstawie SPRAWOZDANIA ZARZĄDU z działalności PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. oraz Grupy Kapitałowej PGE za rok 2021
Wpływ pandemii COVID-19 na działalność Grupy PGE
GK PGE na bieżąco identyfikuje czynniki ryzyka, które wpływają na wyniki Grupy w związku z pandemią COVID-19. W 2021 roku wpływ pandemii na wyniki finansowe pozostawał ograniczony. Dalsze możliwe skutki oraz ich skala są trudne do oszacowania. Istotne będzie występowanie i zasięg kolejnych fal choroby, możliwość wprowadzenia obostrzeń i ich wpływ na aktywność gospodarczą w Polsce. Równocześnie precyzyjność szacunków pozostaje utrudniona wobec szeregu innych czynników wpływających na rynek energii elektrycznej, w tym na poziom zapotrzebowania na energię elektryczną.
Wybuch pandemii spowodował spowolnienie gospodarcze w 2020 roku ze względu na zamrożenie gospodarek a PKB obniżył się odpowiednio o 2,5% w Polsce oraz o 6,4% w Europie. W 2021 roku nastąpiło silne odbicie PKB i produkcji przemysłowej, ponieważ kolejne fale epidemii nie wpływały w dużym stopniu na ograniczenia działalności gospodarczej. W Polsce poziom PKB wzrósł realnie o 5,7% a w Europie o 5,2%.
Niemniej jednak, ponowne wprowadzenie obostrzeń może skutkować obniżonym poziomem aktywności gospodarczej, które mogłoby tworzyć ryzyko utrzymywania się okresowo niższego poziomu krajowego zużycia energii elektrycznej, co może mieć wpływ na spadek przychodów i marży z tytułu wytwarzania, dystrybucji oraz sprzedaży energii w segmentach Energetyka Konwencjonalna, Dystrybucja, Obrót oraz Ciepłownictwo. Grupa PGE w znacznym stopniu kontraktuje sprzedaż wyprodukowanej energii elektrycznej na kolejne lata z wyprzedzeniem, co pozwala zabezpieczyć się w tym zakresie przed potencjalnymi skutkami nawrotu epidemii czy recesji gospodarczej.
W przypadku nasilenia sytuacji pandemicznej istnieje ryzyko spadku zapotrzebowania na energię elektryczną w segmencie Obrót, mogące się przełożyć na niższy poziom sprzedaży do odbiorców końcowych oraz wyższy koszt bilansowania energii elektrycznej. Również w segmencie Dystrybucja niższy wolumen realizowanych dostaw do odbiorców końcowych bezpośrednio mógłby się przełożyć na niższe przychody z tego tytułu.
Na 31 grudnia 2021 roku wpływ z tytułu przewidywanego wzrostu zatorów płatniczych, szczególnie na należnościach od przedsiębiorstw z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie był istotny. Grupa PGE utworzyła dodatkowe odpisy na należności w kwocie 12 mln PLN. Natomiast w zależności od dalszej sytuacji epidemiologicznej i gospodarczej, ryzyko pogorszonej płynności Grupy PGE oraz wzrostu odpisów na należności przeterminowane nadal istnieje i jest na bieżąco monitorowane. Aktualnie Grupa PGE nie przewiduje, by zjawisko przybrało bardziej materialny charakter i nie identyfikuje zagrożenia płynnościowego.
Grupa PGE posiada zakłady strategiczne z punktu widzenia utrzymania niezakłóconej produkcji i dostaw energii elektrycznej oraz ciepła w Polsce. Pandemia COVID-19 wpłynęła na zmianę organizacji pracy, szczególnie dotyczy to jednostek wytwórczych Grupy PGE. W wielu przypadkach wiąże się to z dodatkowymi kosztami, jak np. zakup materiałów ochronnych dla pracowników. Od początku pandemii Grupa wprowadziła zasady pracy, których celem jest maksymalne ograniczenie ryzyka zachorowań pracowników. Jako jeden z największych pracodawców w Polsce, zatrudniający ok. 38 tys. pracowników, Grupa PGE podejmuje szereg działań związanych z organizacją pracy mających na celu zapewnienie ciągłości działania, ochronę zdrowia i życia pracowników, w tym wdrożenie pracy zdalnej i rotacyjnej, budowanie świadomości dotyczącej w szczególności podstawowych zasad ochrony przed COVID-19, profilaktyki i kwarantanny. Na skutek wprowadzenia odpowiednich działań zaradczych na wczesnym etapie pandemii, GK PGE nieprzerwanie produkuje energię elektryczną i ciepło oraz realizuje ich stabilną dostawę.
W Grupie PGE dodatkowo prowadzone są działania komunikacyjne skierowane do pracowników, mające na celu budowanie świadomości pozytywnych skutków szczepień – zarówno indywidualnych, jak i społecznych. Ponadto prowadzona jest komunikacja wewnętrzna związana z przebiegiem pandemii i zachęcaniem do minimalizowania ryzyka zakażenia – tj. zachowywania dystansu, częstego mycia rąk czy korzystania z przestrzeni biurowych w bezpieczny sposób. PGE powołała Zespół Kryzysowy, który zbiera informacje ze wszystkich spółek w Grupie, monitoruje na bieżąco sytuację w poszczególnych spółkach i podejmuje stosowne działania. Oddziały produkcyjne mają także opracowane i weryfikowane na bieżąco plany funkcjonowania przy zwiększonej absencji, a jako zakłady strategiczne z punktu widzenia utrzymania niezakłóconej produkcji i dostaw energii elektrycznej i ciepła, są w stałym kontakcie z lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za monitorowanie sytuacji w kraju we wszystkich lokalizacjach jednostek należących do Grupy PGE.
W obszarze obsługi klientów detalicznych Grupa PGE skoncentrowała się przede wszystkim na rozszerzeniu kanałów obsługi zdalnej.
Wpływ wojny na terytorium Ukrainy na działalność Grupy PGE
GK PGE jest największą grupą energetyczną w Polsce. Jednostki Grupy zabezpieczają około 43% zapotrzebowania na energię elektryczną w kraju oraz obsługują ponad 5,5 mln klientów, a obszar dystrybucyjny Grupy PGE obejmuje ponad 40% terytorium Polski, w tym na obszarach przy granicy z Ukrainą i Białorusią. Z tego względu działalność Grupy ma szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Kluczowe dla Grupy PGE jest zabezpieczenie ciągłości działania elektrowni i elektrociepłowni oraz infrastruktury dystrybucyjnej, tak aby zapewnić nieprzerwane dostawy energii elektrycznej i ciepła do mieszkańców, instytucji i przedsiębiorstw. W związku z sytuacją w Ukrainie na szczeblu centralnym Grupy PGE został powołany Zespół Kryzysowy, którego celem jest stałe monitorowanie zagrożeń i identyfikacja potencjalnych ryzyk.
Dodatkowe informacje znajdują się w rozdziale Bezpieczeństwo energetyczne.
Jesteśmy całym sercem z walczącą Ukrainą. Od początku wojny wspieramy naszych sąsiadów w tym trudnym dla nich czasie, organizujemy pomoc dla przybywających do Polski uchodźców i na pewno nie zostawimy Ukrainy bez pomocy po zakończeniu wojny. PGE posiada doświadczenie oraz kompetencje niezbędne w budowie i obsłudze sieci energetycznych. Po zakończeniu wojny na Ukrainie pracownicy PGE Dystrybucja stanowiliby cenne wsparcie przy odbudowie infrastruktury dystrybucyjnej. Deklarujemy pełną współpracę w przywracaniu niezawodnych dostaw energii elektrycznej do ukraińskich gospodarstw domowych i odbudowującej się ukraińskiej gospodarki.