| Stan na dzień 31 grudnia 2021 | Stan na dzień 31 grudnia 2020 | |
|---|---|---|
| KOSZTY ROZLICZANE W CZASIE | ||
| Koszty pozyskania klienta | 56 | 50 |
| Kontrakty długoterminowe | 38 | 43 |
| Ubezpieczenia majątkowe i deliktowe | 14 | 14 |
| Koszty logistyczne związane z zakupem węgla | 4 | 17 |
| Usługi informatyczne | 15 | 16 |
| ZFŚS | 7 | 10 |
| Pozostałe koszty rozliczane w czasie | 18 | 20 |
| INNE AKTYWA KRÓTKOTERMINOWE | ||
| Należności z tytułu naliczonego VAT | 537 | 519 |
| Należności z tytułu akcyzy | 17 | 17 |
| Zaliczki na dostawy | 507 | 11 |
| Pozostałe aktywa krótkoterminowe | 27 | 82 |
| POZOSTAŁE AKTYWA, RAZEM | 1.240 | 799 |
Kwota należności z tytułu naliczonego VAT związana jest głównie z szacunkiem sprzedaży energii elektrycznej nieodczytanej na urządzeniach pomiarowych na dzień sprawozdawczy. Kwota należności z tytułu akcyzy dotyczy zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii.
Kwota zaliczki na dostawy związana jest przede wszystkim z przyszłymi dostawami węgla na potrzeby segmentu Energetyki Konwencjonalnej.
ZASADY RACHUNKOWOŚCI
Koszty pozyskania klienta
Koszty poniesione przed zawarciem umowy związane z realizacją jej przedmiotu zaliczane są do pozostałych aktywów i ujmowane jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów, jeżeli pokrycie w przyszłości tych kosztów przychodami uzyskanymi od zamawiającego jest prawdopodobne.
Na dzień 31 grudnia 2021 oraz na 31 grudnia 2020 roku Grupa rozpoznała następujące koszty do rozliczenia w czasie
| Rok zakończony 31 grudnia 2021 |
Rok zakończony 31 grudnia 2020 |
|
|---|---|---|
| STAN NA DZIEŃ 1 STYCZNIA | 155 | 148 |
| Koszty doprowadzenia do zawarcia umowy – aktywowane | 61 | 53 |
| Amortyzacja oraz odpisy | (54) | (46) |
| STAN NA DZIEŃ 31 GRUDNIA | 162 | 155 |
| Krótkoterminowe | 56 | 50 |
| Długoterminowe | 106 | 105 |
Koszty doprowadzenia do zawarcia umowy obejmują przede wszystkim prowizje agencyjne z tytułu pozyskania lub utrzymania klienta.
Składnik aktywów jest systematycznie amortyzowany, z uwzględnieniem okresu przekazywania klientowi dóbr lub usług, z którymi jest powiązany.